Στην τελική ευθεία για τη σφαγή βρίσκονται οι εκτροφείς γαλοπούλας της χώρας, ενώ το αργότερο στις 15-17 Δεκεμβρίου θα… κοσμούν τα ψυγεία των κρεοπωλείων και των σούπερ μάρκετ, αν και στα τελευταία, όπως καταγγέλλουν οι Έλληνες εκτροφείς, κυριαρχούν οι εισαγόμενες.
Το παράδοξο, ωστόσο, είναι ότι για μια περίοδο μόλις δέκα ημερών (Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά), η παραγωγική διαδικασία των εκτροφέων κρατά περίπου επτά μήνες. Όσον αφορά τις τιμές, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «ΥΧ», αυτές δεν θα διαφέρουν ιδιαίτερα από πέρυσι, δηλαδή ο παραγωγός αναμένεται να πουλήσει τη γαλοπούλα του περίπου στα 7-7,5 ευρώ.
Σε γενικές γραμμές, ο κλάδος παρουσιάζει μια στασιμότητα στην παραγωγή, διότι το μεγαλύτερο ποσοστό της αγοραστικής του κίνησης εμφανίζεται τις ημέρες των Χριστουγέννων. Το υπόλοιπο διάστημα, οι ποσότητες του νωπού προϊόντος που διακινούνται στην αγορά είναι ελάχιστες και οι περισσότερες εισαγόμενες. Αν και συγκαταλέγεται στα κρέατα υψηλής διατροφικής αξίας, οι καταναλωτές δεν προτιμούν τη γαλοπούλα εξαιτίας του υψηλού κόστους αγοράς, στρεφόμενοι για τον λόγο αυτόν στο κοτόπουλο.
Στα περσινά επίπεδα η Θεσσαλία
Στις περσινές τιμές φαίνεται να κυμαίνεται η τιμή παραγωγού στο εμπόριο της γαλοπούλας, ενόψει της χριστουγεννιάτικης αγοράς στην περιοχή της Θεσσαλίας. Οι σημαντικότερες μονάδες εκτροφής εντοπίζονται στο Ελευθεροχώρι Ελασσόνας, στο Θετίδιο Φαρσάλων και στη Νίκαια Λάρισας.
Ο επικεφαλής του εκπαιδευτικού αγροκτήματος της ΑΓΣ, Θεόδωρος Καλλίτσης, σημειώνει πως, παρά το γεγονός ότι σημειώθηκαν κάποιες αυξήσεις στις ζωοτροφές, οι τιμές της γαλοπούλας δεν ανέβηκαν ούτε ένα λεπτό σε σχέση με πέρσι
Οι εκτροφείς, παρά τις αντίξοες συνθήκες, συνεχίζουν να εκτρέφουν το χριστουγεννιάτικο έδεσμα, προσδοκώντας σε τιμές που θα καλύψουν το αυξανόμενο κόστος παραγωγής. Ήδη, έχουν γίνει οι πρώτες συμφωνίες με εμπόρους στην τιμή των 7 ευρώ/κιλό, η οποία ναι μεν κρίνεται ικανοποιητική, αλλά δεν επαρκεί για να δώσει την απαραίτητη βιωσιμότητα στον κλάδο.
«Πρόκειται για ένα εποχικό προϊόν, το οποίο δεν μπορεί να συντηρήσει έναν παραγωγό», δηλώνουν οι Θεσσαλοί εκτροφείς. Το μόνο θετικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει ανοίξει η αγορά της Αλβανίας για αρσενικά γαλόπουλα, καθώς εκεί η διατροφική συνήθεια προβλέπει την κατανάλωση και άλλες μέρες του χρόνου, πλην των Χριστουγέννων.
Ανώτερη ποιότητα και σταθερή τιμή για τη φημισμένη γαλοπούλα της ΑΓΣ
Με περισσότερες από 20.000 γαλοπούλες τροφοδοτεί κάθε χρόνο την ελληνική αγορά την περίοδο των Χριστουγέννων η Αμερικανική Γεωργική Σχολή (ΑΓΣ). Μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καταστήματα delicatessen και κρεοπωλεία επιλέγουν κάθε χρόνο να βάζουν στα ψυγεία τους τη φημισμένη γαλοπούλα, καθώς αυξάνεται ολοένα και περισσότερο ο αριθμός των νοικοκυριών που την προτιμούν. Εξάλλου, εκεί στοχεύει και η Σχολή που εκτιμά ότι η κατανάλωση του κρέατος του συγκεκριμένου πουλερικού, όπως και άλλων εναλλακτικών πτηνών, τα επόμενα χρόνια θα είναι ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών για το καθημερινό τραπέζι και όχι μόνο εποχικά, όπως σημειώνει ο επικεφαλής του εκπαιδευτικού αγροκτήματος Θεόδωρος Καλλίτσης.
«Έχουμε κάνει μια στρατηγική συνεργασία με ανεξάρτητη οικογενειακή επιχείρηση στη Γερμανία και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι, γιατί οι γαλοπούλες βγήκαν εξαιρετικά καλές φέτος», υπογραμμίζει. Όπως είναι γνωστό, η Σχολή προς τα τέλη Σεπτεμβρίου, προμηθεύεται γαλόπουλα ηλικίας μίας ημέρας, τα οποία στη συνέχεια εκτρέφονται με άριστες συνθήκες υγιεινής και ευζωίας, με σιτηρέσια μόνον φυτικής προέλευσης που περιέχουν λιναρόσπορο, πλούσιο σε Ωμέγα 3 λιπαρά.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές της γαλοπούλας της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, όπως τονίζει ο κ. Καλλίτσης, παρά το γεγονός ότι σημειώθηκαν κάποιες αυξήσεις στις ζωοτροφές, οι τιμές της γαλοπούλας δεν ανέβηκαν ούτε ένα λεπτό σε σχέση με πέρσι. Για την ιστορία, η ΑΓΣ ήταν η πρώτη που εισήγαγε πριν από 60 χρόνια μερικές εκατοντάδες γαλοπούλες για καθαρά εκπαιδευτικούς σκοπούς. Από τότε εξακολουθεί να εκτρέφει γαλοπούλες για τους ίδιους λόγους και να τις διαθέτει στην ελληνική αγορά.
Το τελικό στάδιο διαχείρισης και επεξεργασίας γίνεται παρουσία του κρεοσκόπου – κτηνιάτρου των αρμόδιων ελληνικών αρχών. Τα έσοδα από τις πωλήσεις των γαλόπουλων –όπως και των υπόλοιπων προϊόντων της ΑΓΣ– στηρίζουν το Ετήσιο Πρόγραμμα Υποτροφιών.
Η εκτροφή
Η παραγωγή γαλοπούλας αποτελεί περίπου το 15% του κρέατος πουλερικών της ΕΕ. Το μεγάλο μέρος των εκτροφών συγκεντρώνεται στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Πολωνία, στην Ιταλία και, δευτερευόντως, στην Ισπανία και στη Βρετανία. Αντίθετα, στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι σαφώς μικρότερο και κυμαίνεται στο 2% περίπου, κατατάσσοντας την Ελλάδα στη 19η θέση της Ευρώπης.
Η παραγωγή και η κατανάλωση γαλοπούλας κορυφώνεται την περίοδο των Χριστουγέννων. Την περίοδο αυτή, σφάζεται μεγάλο μέρος της ελληνικής παραγωγής, ενώ διεξάγονται πολλές εισαγωγές νωπού, συχνά ελληνοποιημένου, προϊόντος, αλλά και κατεψυγμένου. Το υπόλοιπο διάστημα, η αγορά τροφοδοτείται από εισαγωγές, τόσο για την παραγωγή αλλαντικών όσο και για νωπή κατανάλωση.
Η ταύτιση του κρέατος γαλοπούλας με την υγιεινή διατροφή και τις νέες διαιτητικές συνήθειες έχει δημιουργήσει και στην Ελλάδα μία σημαντική αγορά που τροφοδοτείται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Την περίοδο που διανύουμε, αυτή η εκτροφή αποτελεί μια σοβαρή εναλλακτική παραγωγική επιλογή, αρκεί, βέβαια, να ακολουθηθεί η ορθή διαδικασία. Δηλαδή, κατάλληλη εκπαίδευση, αναζήτηση αγοράς και, τέλος, σφαγείο με ειδική γραμμή παραγωγής.
Η ένταξη αυτού του εγχειρήματος σε κοινά επιχειρηματικά σχήματα παραγωγών θα ενίσχυε τη βιωσιμότητα και την προοπτική του, παρέχοντας, ταυτόχρονα, οικονομίες κλίμακος.