Με σταθερό ρυθμό εξελίσσεται σε όλη τη χώρα η διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων, οι οποίες αναμένεται να είναι υποχρεωτικές από το 2026, παρότι η χρήση των παλαιών για συγκεκριμένες διαδικασίες θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2027.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στην «Καθημερινή» η Ελληνική Αστυνομία, από την 25η Σεπτεμβρίου 2023, που εκκίνησε η διαδικασία έκδοσης των νέου τύπου δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών, μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου του 2024 έχουν εκδοθεί περισσότερα από 1.200.000 νέα δελτία ταυτότητας.
Ηδη μάλιστα περίπου 1.165.000 πολίτες κατέχουν τη νέα ταυτότητα και περίπου 35.000 βρίσκονται σε αναμονή για να την παραλάβουν. Οι περισσότερες νέου τύπου ταυτότητες έχουν εκδοθεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ σημαντικός αριθμός πολιτών έχουν προσέλθει στα Α.Τ. προς αντικατάσταση και σε Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Βόλο και Ηράκλειο.
Μείωση χρόνου αναμονής
Την ίδια ώρα, όπως σημειώνει στην «Καθημερινή» η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ., Κωνσταντία Δημογλίδου, ο χρόνος αναμονής έχει μειωθεί σημαντικά μετά την κατάργηση της αρμοδιότητας έκδοσης βάσει του τόπου κατοικίας των αιτούντων και κατ’ επέκταση τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής Υπηρεσίας.
«Η πρώτη περίοδος ήταν πρωτόγνωρη για εμάς με αποτέλεσμα πολλοί πολίτες να προσέρχονται στα αστυνομικά τμήματα με απορίες. Μάλιστα πριν το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας σε 81 κεντρικές Υπηρεσίες σε ολόκληρη την επικράτεια και τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής Υπηρεσίας υπήρχε μεγάλη λίστα αναμονής η οποία πλέον έχει μειωθεί», σημειώνει η ίδια.
Η αναμονή στις περισσότερες περιοχές της Αττικής είναι δύο με τρεις μήνες, στη Θεσσαλονίκη κάποιες εβδομάδες και στις περισσότερες επαρχιακές πόλεις μερικές ημέρες. Η μείωση του χρόνου διάρκειας και η αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων ραντεβού μέσω της νέας πλατφόρμας του gov.gr έχουν επιτύχει αφενός την καλύτερη εξυπηρέτηση των αιτούντων πολιτών και αφετέρου την αύξηση του αριθμού των αιτήσεων για έκδοση νέου δελτίου που υποβάλλονται καθημερινά σε ολόκληρη τη χώρα.
Ψηφιακή ταυτότητα για πρώτη φορά
Οι νέες ψηφιακές ταυτότητες διαφέρουν σημαντικά από τις παλιές αστυνομικές ταυτότητες, καθώς περιλαμβάνουν αρκετά νέα χαρακτηριστικά και βελτιώσεις. Αρχικά η μορφή τους έχει αλλάξει, καθώς πλέον έχουν το μέγεθος πιστωτικής κάρτας (ID-1), ενώ είναι κατασκευασμένες από ανθεκτικό υλικό (πολυκαρβονικό), το οποίο προσφέρει μεγαλύτερη προστασία από φθορές.
Σε αυτές αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, το όνομα του πατέρα και της μητέρας, ο τόπος και η ημερομηνία γέννησης, το φύλο, η ιθαγένεια, ο αριθμός δελτίου ταυτότητας, η ημερομηνία έκδοσης και λήξης, καθώς και η υπογραφή του κατόχου. Η έγχρωμη φωτογραφία του κατόχου, που εμφανίζεται σε υψηλή ανάλυση, περιλαμβάνει και βιομετρικά χαρακτηριστικά για μεγαλύτερη ασφάλεια.
Eνα από τα βασικά νέα χαρακτηριστικά των νέων ταυτοτήτων είναι το μικρό ενσωματωμένο τσιπάκι RFID, ώστε η ταυτότητα να είναι μοναδική και να μπορεί να ταυτοποιείται ηλεκτρονικά. Το εν λόγω τσιπάκι δεν διαθέτει κανένα σύστημα γεωεντοπισμού. Επίσης, οι νέες ταυτότητες διαθέτουν QR Code που επιτρέπει την άμεση επιβεβαίωση ταυτότητας, ενώ ειδικές τεχνολογίες εκτύπωσης και χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως οπτικά μεταβλητά στοιχεία, καθιστούν την παραποίηση ή πλαστογράφηση σχεδόν αδύνατη.
Οι νέες ταυτότητες έχουν ισχύ 10 ετών, σε αντίθεση με τις παλιές που ήταν αορίστου διαρκείας.
«Δεν θα αναγράφονται θρήσκευμα, όνομα συζύγου, επάγγελμα»
Με βάση τα παραπάνω θα μπορούσε να πει κανείς πως κάθε περίοδος έκδοσης νέας ταυτότητας σε ένα κράτος αντιπροσωπεύει, κατά μία γενική έννοια, την εποχή και αλλά και τις ανάγκες της κοινωνίας εκείνης της περιόδου, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύει και την εξέλιξή της σε βάθος χρόνου.
Μπορεί να ακούγεται πολύ αόριστο, αλλά δεν είναι, ειδικά αν διαβάσει κανείς τα άρθρα της Καθημερινής το 2000 για τις τότε νέες ταυτότητες. «Στα νέα δελτία ταυτότητας δεν θα αναγράφονται τα εξής στοιχεία: θρήσκευμα, υπηκοότητα, όνομα συζύγου, επάγγελμα, διεύθυνση κατοικίας, σχήμα προσώπου, χρώμα ματιών, και δεν υπάρχει δακτυλικό αποτύπωμα. Προστίθεται όμως η ομάδα αίματος (…) καθώς και το ονοματεπώνυμό του με λατινικούς χαρακτήρες», αναφέρεται στην έντυπη έκδοση της 18ης Οκτωβρίου πριν από 24 χρόνια. Μάλιστα την εν λόγω υπουργική απόφαση για τη διαμόρφωση του τύπου ταυτοτήτων είχε υπογράψει το 2.000 ο τότε υπουργός Δημόσιας Τάξης, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Εκτός από τα παραπάνω στοιχεία που αφαιρέθηκαν, οι προηγούμενες ταυτότητες, τις οποίες κατέχουν ακόμη οι περισσότεροι Ελληνες και έχουν ήδη κληθεί να αντικαταστήσουν με νέες, όχι μόνο αντικατόπτρισαν μια Ελλάδα που προσπαθεί να ενσωματωθεί πιο βαθιά στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, αλλά επέβαλαν και την αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας με απόφαση του ΣτΕ.
Πώς γίνεται η διαδικασία
Ο πολίτης επιλέγει μέσω της νέας πλατφόρμας id.gov.gr την Περιφέρεια / Περιφερειακή Ενότητα και το Αστυνομικό Τμήμα / Τμήμα Ασφαλείας που επιθυμεί. Στη συνέχεια διαλέγει τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας.
Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) με τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση του ραντεβού, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Εκδοσης που έχει επιλέξει.
Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο μία (1) ώρα πριν από την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού.
Σε διάφορα διαστήματα πριν από την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του Αστυνομικού Δελτίου Ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με την αρμόδια Αρχή Εκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τηλεφωνικώς τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου Δελτίου Ταυτότητας.