Κόσμος

Αβοήθητοι στη θάλασσα: Όταν το κρουαζιερόπλοιο Carnival έμεινε χωρίς ρεύμα στον ωκεανό

Ένα κρουαζιερόπλοιο είναι σαν μια μικρή πόλη εν πλω. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί ότι μέσα σε ενα κρουαζιερόπλοιο μπορεί να ξεσπάσει πυρκαγιά, να μείνουν αρκετές εγκαταστάσεις χωρίς ρεύμα, να χρησιμέψουν δηλαδή, σε μια πραγματική απειλή, οι οδηγίες για την εκκένωση ενός πλοίου. Και αυτή ήταν μια πραγματικά μεγάλη απειλή.

Ήταν το  2013, το κρουαζιερόπλοιο 13 ορόφων και 272 τετραγωνικών μέτρων, Carnival Triumph, της εταιρείας Carnival Cruise Line, με 4.200 επιβάτες και μέλη προσωπικού, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα, όταν ξέσπασε πυρκαγιά στο σύστημα ηλεκτροδότησης του  (γεννήτρια αριθμός 6) στις 10 Φεβρουαρίου, ενώ είχε κλείσει περίπου μιάμιση μέρα στον Κόλπο του Μεξικού, με στόχο να ρίξει άγκυρα στο λιμάνι της πόλης Προγκρέσο. Η φωτιά προκάλεσε εκτεταμένη βλάβη στα συστήματα ηλεκτροδότησης του πλοίου. Οι επιβάτες ξύπνησαν από τους συναγερμούς φωτιάς και το προσωπικό που τους ζητούσε να παραμείνουν ψύχραιμοι και να κατευθυνθούν στους σταθμούς συγκέντρωσης του πλοίου. Η φωτιά κατασβέστηκε πολύ γρήγορα. Τότε όμως, ξεκίνησαν τα πραγματικά προβλήματα

Το πλοίο βρέθηκε χωρίς ρεύμα. Ο κλιματισμός είχε «νεκρώσει», όλα τα δωμάτια είχαν σκοτεινιάσει, οι κουζίνες δεν μπορούσαν να ξεκινήσουν να φτιάχνουν τα φαγητά, που λίγο αργότερα θα κοσμούσαν τους επιβλητικούς μπουφέδες του πλοίου. Και το χειρότερο όλων: Τα συστήματα αποχέτευσης του πλοίου είχαν «γονατίσει».

HELP
Επιβάτες σχηματίζουν τη λέξη HELP (βοήθεια) με τα σώματα τους. | AP IMAGES

Μια επιβάτης περιέγραψε στο CNN τι συνέβαινε μέσα στο πλοίο τις πρώτες ώρες μετά τη βλάβη: «Κάποιοι από τους επιβάτες, όταν κατάλαβαν τι είχε συμβεί, πανικοβλήθηκαν. Είδα κόσμο να κλέβει φαγητά, να αρπάζει κουτιά με δημητριακά, να αγκαλιάζει τούρτες σφιχτά. Όταν οι τουαλέτες σταμάτησαν, οι περίπου 3.100 επιβάτες και τα 1.100 μέλη πληρώματος ουρούσαν σε νιπτήρες, και στη συνέχεια σε πλαστικές σακούλες. Όταν το πλοίο μπατάριζε από τη μια ή από την άλλη πλευρά, έβλεπες τα λύματα να δημιουργούν «κύμα», που έφτανε ως τους τοίχους. Κάποια στιγμή, αναπόφευκτα, το πλοίο άρχισε να μυρίζει απαίσια».

Οι επιβάτες αναγκάστηκαν να σύρουν τα κρεβάτια τους στους εξωτερικούς χώρους του πλοίου, ως μια απέλπιδα κίνηση ώστε να αποφύγουν τις έντονες μυρωδιές.

Ένας στόλος από τέσσερα ρυμουλκά σκάφη έδεσε το πλοίο από τρία διαφορετικά σημεία, με ένα ακόμα σκάφος να παρακολουθεί την πορεία ρυμούλκησης. Μέσα σε όλες αυτές τις «αναποδιές» (να το θέσουμε επιεικώς) είχε υποστεί βλάβη και το σύστημα GPS του πλοίου, με αποτέλεσμα, η πορεία του να αλλάξει τελείως. Ο νέος στόχος ήταν να δέσει στην περιοχή Mobile της Αλαμπάμα.

RIMOULKISI
Η ρυμούλκησή του πλοίου | AP IMAGES

Τι συνέβαινε όμως μέσα στο πλοίο

«Είχαμε ξεμείνει από εμφιαλωμένο νερό, θυμάμαι μάλιστα πως το τελευταίο βράδυ μας είχαν βγάλει κάτι σαν δελτίο, ώστε να έχει κάθε δωμάτιο από ένα μπουκάλι νερό. Ακόμα όμως έχουμε κρυμμένα κάποια κουτιά αναψυκτικών, ώστε να μην τα δουν αυτοί που έχουν αρχίσει να κλέβουν πράγματα».

«Ο κόσμος άρχισε να τρελαίνεται, καθώς ψάχνει για διαθέσιμο φαγητό και κυρίως, νερό. Αυτό συνέβη γιατί οτιδήποτε δεν μπορούσε να διατηρηθεί κρύο, ή να μαγειρευτεί απλώς χάλασε. Ευτυχώς, είχαμε ένα ελικόπτερο που προσγειώθηκε στο κατάστρωμα και μας έφερε κάποιες προμήθειες. Έφερε και μια εφεδρική γεννήτρια. Είχαμε και φως για λίγο».

Οι μαρτυρίες των παραπάνω επιβατών στον Guardian είναι από τις πιο ψύχραιμες. Το πλοίο της Carnival Cruise έζησε κωμικοτραγικές στιγμές, αλλά και στιγμές τρόμου. Υπήρξε βραδιά open bar (!) με σκοπό να αποφορτίσουν ψυχολογικά τους πιο εκνευρισμένους επιβάτες. Το πλιάτσικο που ακολούθησε σε ποτά και αναψυκτικά, ήταν τουλάχιστον προβλέψιμο. Έγινε και μια «βραδιά κωμωδίας» πάνω στο πλοίο, που δεν έκανε κανέναν να γελάσει.

Το πλοίο ρυμουλκήθηκε τελικά στο Mobile της Αλαμπάμα στις 14 Φεβρουαρίου, περίπου τέσσερις ημέρες μετά το περιστατικό. Το συμβάν προσέλκυσε μεγάλη δημοσιότητα και προκάλεσε έντονη κριτική προς την Carnival Cruise Lines, η οποία υποχρεώθηκε να αποζημιώσει τους επιβάτες και να λάβει μέτρα για τη βελτίωση των διαδικασιών ασφαλείας και συντήρησης.

Το δύσκολο «μετά»

Το πλοίο κατάφερε να δέσει τελικά στην Αλαμπάμα, με τους επιβάτες να βγαίνουν στη στεριά φορώντας μπουρνούζια, προσπαθώντας με κάθε τρόπο να αφήσουν πίσω τους την άσχημη μυρωδιά, τα νεύρα, την παράνοια, τον φόβο ενός ταξιδιού που έμοιαζε να έχει προορισμό «στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα».

CARNIVAL2
Φοράνε τα μπουρνούζια τους και πανηγυρίζουν. | AP IMAGES

Μια επιβάτης δήλωνε στο CNN πως το μόνο που την ένοιαζε ήταν να βρουν με το σύντροφο της ένα οποιοδήποτε δωμάτιο στη γύρω περιοχή με μπάνιο, και ένα μπέργκερ από το κοντινό φαστφουντάδικο. Δεν την αδικούμε.

carnival2
Οι επιβάτες της κρουαζιέρας Carnival, εξουθενωμένοι. | AP IMAGES

Η εταιρεία Carnival Cruise έδωσε ως αποζημίωσή σε κάθε επιβάτη 500 δολάρια μετρητά, πλήρη επιστροφή αντιτίμου του εισιτηρίου και τη δυνατότητα να κλείσει ξανά εισιτήριο κρουαζιέρας σε προνομιακή τιμή. Όμως οι επιβάτες δεν είχαν πει την τελευταία τους λέξη. Περισσότερα από ένα εκατομμύριο δολάρια ήταν το ποσό που δόθηκε σε νομικές αγωγές, και συνολικά 80 εκατομμύρια δολάρια ήταν το κόστος της ζημιάς της Carnival από τη συγκεκριμένη περιπέτεια. Μια λεπτομέρεια που αξίζει να αναφέρουμε ήταν πως ορισμένα ανώτερα μέλη του προσωπικού του πλοίου γνώριζαν πως η «γεννήτρια αριθμός 6» είχε υποστεί φθορές και έπρεπε να επισκευαστεί άμεσα, πριν ακόμα μπουν περίπου 4.000 άτομα στο πλοίο. Ήξεραν, αλλά προτίμησαν να μην πουν τίποτα.

Πηγές: CNN, Guardian, TIME

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button