Νέο σχέδιο για τα εκπτωτικά πακέτα στην Αττική Οδό ετοιμάζει η παραχωρησιούχος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα οποία σύμφωνα με πολύ καλά ενημερωμένες πηγές θα αφορούν τις ώρες και τις μέρες χρήσης του οδικού άξονα, καθώς και περιβαλλοντικά κριτήρια που θα πρέπει να πληρούν τα οχήματα.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εντός του 2025 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα για την παροχή εκπτωτικών πακέτων στους χρήστες του οδικού άξονα. Βάσει αυτού θα τεθούν προς πώληση εκπτωτικά πακέτα με διαφορετικές χρεώσεις για τις ώρες αιχμής και μη αιχμής, καθώς και για τις πιο “φορτωμένες” κυκλοφοριακά ημέρες και ξεχωριστά για τα Σαββατοκύριακα.
Ένα άλλο μοντέλο είναι η παροχή εκπτώσεων σε μεγάλα οχήματα βάσει των ρύπων που εκπέμπουν. Πρόκειται για ένα πλάνο που θα εφαρμοστεί αργότερα καθώς θα χρειαστεί να μεριμνήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την έκδοση ειδικών σημάτων για τις εκπομπές ρύπων του κάθε οχήματος, τα οποία θα πρέπει έχουν κολληθεί σε εμφανή σημεία των φορτηγών.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές, η επιθυμία για την παροχή εκπτώσεων υπάρχει και δίνεται η δυνατότητα μέσω της νέας σύμβασης. Ωστόσο θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να πάρουν σάρκα και οστά, καθώς η νέα παραχωρησιούχος έχει κλείσει μόλις ένα μήνα στην Αττική Οδό και ακόμα προσαρμόζεται στις δύσκολες απαιτήσεις και τις καθημερινές προκλήσεις του οδικού άξονα.
Τέλος τα προηγούμενα πακέτα
Σχετικά με τα συνδρομητικά πακέτα που ίσχυαν έως και τα τέλη του περασμένου μήνα (σ.σ. στις 6 Οκτωβρίου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέλαβε και επίσημα την Αττική Οδό και επέτρεψε να ισχύουν τα εν λόγω πακέτα έως και τα τέλη του μήνα), οι πηγές απαντούν πως αυτά έχουν καταργηθεί.
Αυτό, όπως συνεχίζουν, συμβαίνει για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι το γεγονός ότι βάσει της νέας σύμβασης έχει εφαρμοστεί οριζόντια έκπτωση 10-11% σε όλα τα τέλη διοδίων σε κάθε κατηγορία οχήματος, ενώ το 9,5% των εσόδων θα επιστρέφει στο Δημόσιο.
Τονίζουν, δε, ότι η τιμή των διοδίων θα παραμείνει σταθερή για τα επόμενα πέντε έτη, και ότι θα αυξάνεται ή θα μειώνεται σε ετήσια βάση ανάλογα με την αύξηση ή τη μείωση του πληθωρισμού με τις νέες τιμές να εφαρμόζονται από τον Ιανουάριο του επόμενου έτους.
Στην παρούσα φάση αυτό σημαίνει ότι οι πρώτες αλλαγές για παράδειγμα για τα ΙΧ θα τεθούν σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2026 και η αυξομείωση θα εφαρμοστεί στα 2,50€ που χρεώνονται ανά διέλευση.
Απαραίτητες οι επεκτάσεις για να ξεμπλοκάρει η Αττική Οδός
Παρά το γεγονός ότι η Αττική Οδός αποτελεί μία σύγχρονη οδική παραχώρηση υπάρχουν εμφανή προβλήματα, κυρίως στη διαχείρισης της κυκλοφορίας, καθώς στις ώρες αιχμής ο οδικός άξονας θυμίζει… τον Κηφισό με μεγάλα μποτιλιαρίσματα και βραδυπορείες.
Σύμφωνα με πληροφορίες η παραχωρησιούχος εταιρεία έχει λάβει σοβαρά υπόψη το θέμα αυτό, αλλά δε μπορεί να πράξει και πολλά, καθώς οι λύσεις για το κυκλοφοριακό ζήτημα της Αττικής Οδού θα πρέπει να δοθούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Κρίνουν, δηλαδή απαραίτητο να δημοπρατηθεί η τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού στη Ραφήνα, το Λαύριο και το Ελληνικό. Πρόκειται για ένα σχέδιο που έχει υποβληθεί ως πρότυπη πρόταση από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΒΑΞ-Ελλάκτωρ. Δηλαδή έχει δοθεί έτοιμο προς δημοπράτηση.
Να σημειώσουμε, ωστόσο, σε αυτό το σημείο, ότι στόχος του υπουργείου είναι το έργο να δημοπρατηθεί ως παραχώρηση, γεγονός το οποίο μεταφράζεται σε έξτρα διόδια για τους χρήστες της Αττικής Οδού. Επιπλέον πηγές της αγοράς έχουν επισημάνει στο TheTOC ότι όσο μεγαλύτερη είναι η χρηματοδοτική συμμετοχή τους (σ.σ. οι παραχωρήσεις συνδέονται με μεγάλα δάνεια) και όσο μικρότερη η χρηματοδότηση από το Δημόσιο, τόσο πιο ακριβά θα είναι τα διόδια για τη χρήση των νέων επεκτάσεων.
Ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει να λυθεί είναι η υπογραφή της σύμβασης για την επέκταση της Αττικής Οδού για τη Λεωφόρο Κύμης. Πρόκειται για ένα έργο που δημοπρατήθηκε το 2022 με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-ΑΚΤΩΡ, αλλά δεν έχει υπογραφεί ακόμα καθώς υπάρχουν δύο προβλήματα.
Το πρώτο είναι η αδυναμία εύρεσης χρηματοδότησης με το υπουργείο να εξετάζει ακόμα και το ενδεχόμενο επαναδημοπράτησης του έργου ως παραχώρησης, όπως συζητήθηκε μεταξύ του δημάρχου Ηρακλείου, Νίκο Μπάμπαλου και του υφυπουργού υποδομών, Νίκου Ταχιάου, το απόγευμα της Δευτέρας 4 Νοεμβρίου. Αυτό, ωστόσο, σημαίνει ότι ο υφιστάμενος διαγωνισμός θα πρέπει να ακυρωθεί.
Ένα ακόμα πρόβλημα που καθυστερεί στην υπογραφή της σύμβασης είναι η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου στο ΣτΕ, η οποία έχει λάβει τέσσερις παρατάσεις και αναμένεται να εκδικαστεί πλην απροόπτου και νέων αναβολών τον επόμενο μήνα.