Lifestyle

Γιατί όλα τα φερμουάρ είναι ίδια; Ένα «κρυφό» μονοπώλιο

Η τεχνολογία ανέκαθεν έδινε τη λύση, όταν η ανθρωπότητα εξέφραζε μια ανάγκη. Το φερμουάρ ήταν η λύση στην ανάγκη του «πρόσεξε, τα μαγαζιά σου είναι ανοικτά» και προέκυψε με δυσκολίες. Αρχικά, ήταν ο Ουίδκομπ Τζούντσον, που εφηύρε το 1893 ένα γκάτζετ που κούμπωνε παντελόνια με μια περίπλοκη, μεταποιημένη εκδοχή γάντζου. Ο Γκιντεόν Σούντμπακ αρχικά, και έπειτα ο Μαρτίν Οτμάν Γούντερχάλτερ πειραματίστηκαν με την εφεύρεση, προσθέτοντάς μεταλλικά στοιχεία. Το 1925 εμφανίστηκε επί αμερικάνικου εδάφους το πρώτο φερμουάρ σε είδη ρουχισμού. Οι Ιάπωνες δεν είχαν πει την τελευταία τους κουβέντα.

Η ιστορία του Ταντάο Γιοσίντα

Τα περισσότερα φερμουάρ παγκοσμίως, έχουν σκαλισμένα πάνω τους τα αρχικά YΚΚ. Το γράμμα Υ αναφέρεται στον Ταντάο Γιοσίντα (Tadao Yoshida), ιδρυτή της εταιρείας YKK που σήμερα διαχειρίζεται ο γιός του, Τανταχίρο Γιοσίντα. Ο επιχειρηματικός κολοσσός YKK σήμερα κατασκευάζει 7,2 δισεκατομμύρια φερμουάρ, κυριολεκτικά φερμάρει κάθε παντελόνι στον κόσμο. Παρ’ όλη την παγκόσμια οικονομική κρίση, η YKK τελείωσε την περσινή χρονιά με κερδοφορία αυξημένη κατά 31% (190 εκατομμύρια δολάρια).

Πώς τα καταφέρνει;

Από τις στάχτες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου

Η YKK σήμερα έχει 132 εργοστάσια σε 60 χώρες. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μια επέκταση επιχείρησής πέρα από τα όρια της Ιαπωνίας, έμοιαζε με αστείο για κάθε Ιάπωνα. Όμως ο Ταντάο το πέτυχε και με το παραπάνω. Αρχικά, η YKK (που ξεκίνησε να λειτουργεί ως ένα μικρό μαγαζί στο Τόκιο, το 1934) «μετανάστευσε» εκτός Ιαπωνίας, λόγω της επιθυμίας του Ταντάο να επιτύχει τον εκσυγχρονισμό και την βελτιστοποίηση της παραγωγής των φερμουάρ. Για να πετύχει αυτό τον στόχο του, ο Ταντάο έστειλε υπαλλήλους του σε πόλεις της Ευρώπης και τους ζήτησε να γίνουν ένα με τον ντόπιο πληθυσμό. Αξίζει να τονίσουμε πως όταν οι εργάτες του Ταντάο βρέθηκαν στην Ολλανδία προς εύρεση συνεργατών, οι ντόπιοι καθώς τους γνώριζαν και μιλούσαν μαζί τους στη γλώσσα τους, θρυλείται πως τους έλεγαν με θαυμασμό «ουάου, τα ιαπωνικά ακούγονται σαν ολλανδικά».

Με προσήλωση και επιμονή στο σχέδιο της προσέγγισης ξένων συνεργατών με φανατισμό και εκτίμηση για την εκάστοτε τοπική κουλτούρα, ο Ταντάο δημιούργησε μέσα στη δεκαετία του `60 τον πυρήνα ενός δικτύου συνεργατών στην Ευρώπη. Ήταν όλοι τους τόσο πιστοί συνεργάτες, που θύμιζαν μέλη θρησκευτικής αίρεσης.

«Παράδοση χθες»

ZIPPER
AP IMAGES

Ο Ταντάο και η YKK σύντομα βρέθηκαν αντιμέτωποι με τον σκληρό ανταγωνισμό από τα μεγαθήρια του δυτικού κόσμου, όπως η αμερικάνικη εταιρεία Talon και η γερμανική Optilon, που επίσης κατασκευάζουν φερμουάρ. Κατάφερε να ανταπεξέλθει, βάζοντας σε εφαρμογή το σλόγκαν της, «παράδοση χθες». Αυτό σήμαινε πως η διαρκής βελτιστοποίηση θα μπορούσε να οδηγήσει στο να παραδίδονται οι ανοιξιάτικες παραγγελίες φερμουάρ, στο ξεκίνημα της άνοιξης, οι χειμωνιάτικες επίσης, στην αρχή του χειμώνα και ούτω καθεξής. Το πέτυχε, ανοίγοντας νέα εργοστάσια σε Νέα Ζηλανδία, Ταϋλάνδη, Μαλαισία, Κόστα Ρίκα, χώρες που είχαν ήδη τεράστια εμπειρία στην βιομηχανική παραγωγή ειδών ρουχισμού. Η επέκταση της ΥΚΚ ήταν τόσο εντυπωσιακή, που ακόμα και οι ανταγωνιστές της, έψαχναν τα ίδια βιομηχανικά μηχανήματα, ώστε να καλύψουν τα κενά της δικής τους παραγωγής. Από τη δεκαετία του 2000 και έπειτα, η YKK εφήρμοσε μια επικοινωνιακή πολιτική, όπου κανένας δημοσιογράφος δεν μπορεί να δει ή και να φωτογραφήσει τα μηχανήματα παραγωγής της. Ο ανταγωνισμός είχε φτάσει σε ακραία επίπεδα.

Από τη δεκαετία του `90 και έπειτα, ο Τανταχίρο έχει διαδεχθεί τον Ταντάο, μιλώντας με περηφάνια σε αμερικάνικα μέσα όπως το Forbes για το υπερσύγχρονο σύστημα κομπιούτερ που ανέπτυξε, το οποίο συνδέει τα εργοστάσια με τα κέντρα διανομής φερμουάρ. Η εταιρεία καταφέρνει να αυξάνει με χαρακτηριστική άνεση να αυξάνει τον όγκο της παγκόσμιας παραγωγής της κάθε χρόνο, διεκδικώντας ακόμα μεγαλύτερα κέρδη. Ακόμα και όταν η Κίνα επιχείρησε να χτυπήσει την YKK με το λανσάρισμα brand φερμουάρ με ακόμα πιο φτηνά υλικά παραγωγής, η εταιρεία απάντησε εντυπωσιακά: Λάνσαρε ένα δικό της brand φερμουάρ, με φτηνά υλικά, το οποίο απευθύνεται μόνο στην κινεζική αγορά.

Σήμερα, η εταιρεία που διαχειρίζεται την Talon, και η γερμανική Optilon έχουν συγκεντρωτικά το 14% της αγοράς των φερμουάρ. Η YKK έχει κρατήσει το 45%. Και δεν αρκείται σε αυτό. Δεν πειράζει αν τα μαγαζιά σας είναι ανοικτά, αυτό για την YKK είναι μια ευλογία μεταμφιεσμένη.

 

reader.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button