Αγροτικά

Ο «πόλεμος» της ντομάτας – Γιατί ξεσηκώνονται αγρότες και εταιρείες τροφίμων στην Ιταλία

Οι παραγωγοί στην Ιταλία προχωρούν σε αυξανόμενες κινητοποιήσεις για να προστατέψουν τα προϊόντα τους -ειδικά τη ντομάτα- την ώρα που η κλιματική αλλαγή πλήττει τις σοδειές, οι Βρυξέλλες εφαρμόζουν πιο αυστηρή νομοθεσία στην αγροτική παραγωγή που αυξάνει τα κόστη και οι κινέζοι πλημμυρίζουν την Ευρώπη με φθηνότερα προϊόντα βασιζόμενοι σε επιδοτήσεις και σε φθηνότερο εργατικό δυναμικό.

Στο επίκεντρο των κινητοποιήσεων αυτών βρίσκονται αυτό το διάστημα στη γειτονική χώρα οι παραγωγοί ντομάτας, ενός από τα βασικά τρόφιμα στην κουζίνα της Ιταλίας –και ένα από τα κορυφαία εξαγωγικά της προϊόντα.

Οι αντιδράσεις άρχισαν να φουντώνουν από τις αρχές του καλοκαιριού όταν σαράντα κοντέινερ με πολτό ντομάτας έφτασαν στο Σαλέρνο της Ιταλίας μετά από ταξίδι 10.000 χιλιομέτρων από την επαρχία Σινγιάνγκ της Κίνας. Τότε οι αγρότες της ένωσης Coldiretti είχαν διαμαρτυρηθεί έντονα για τις εισαγωγές, κάνοντας λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό, ειδικά καθώς οι ντομάτες προέρχονταν από τη συγκεκριμένη επαρχία της Κίνας όπου η Δύση κατηγορεί το Πεκίνο για καταναγκαστική εργασία.

Ανάμεσα στα υπόλοιπα οι αγρότες φοβούνταν ότι μεγάλες ποσότητες από αυτές τις ντομάτες μπορεί να βαφτιστούν ως ιταλικές και να διοχετευτούν ως τέτοιες στην αγορά. Δεν ήταν ίσως τυχαίο που ένα από τα βασικά συνθήματα των αγροτών στις διαμαρτυρίες ήταν «Όχι ψεύτικα προϊόντα στην Ιταλία».

Το στοίχημα γίνεται ακόμη πιο μεγάλο επειδή η Ιταλία είναι ο παγκόσμιος κορυφαίος παραγωγός και εξαγωγέας προϊόντων ντομάτας που προορίζονται απευθείας για τον τελικό καταναλωτή.

Ανησυχούν και οι μεγάλες ιταλικές εταιρείες τροφίμων

Τώρα, εκτός από τους αγρότες φαίνεται ότι έχουν αρχίσει να ανησυχούν περισσότερο και μεγάλες εταιρείες τροφίμων της Ιταλίας, οι οποίες ανάμεσα στα άλλα θέλουν να υπερηφανεύονται για τις «Made in Italy» ντομάτες που εξάγουν σε διάφορες επεξεργασμένες και μη μορφές στην Ευρώπη και στον κόσμο.

Ο διευθύνων σύμβουλος μιας από αυτές της μεγάλες εταιρείες, της Mutti, ο Φρανσέσκο Μούτι, καλεί τώρα απευθείας την Ευρωπαϊκή Ένωση να προστατεύσει τους ιταλούς παραγωγούς από τον αθέμιτο, όπως τον χαρακτηρίζει, ανταγωνισμό από την Κίνα.

«Θα πρέπει να σταματήσουμε την εισαγωγή τοματοπολτού από την Κίνα ή να προσθέσουμε φόρο 60% σε αυτόν, ώστε το κόστος του να μην είναι τόσο διαφορετικό από τα ιταλικά [προϊόντα]», είπε ο Μούτι στους Financial Times μιλώντας από τα κεντρικά γραφεία της οικογενειακής επιχείρησης με ηλικία 125 ετών, η οποία είχε έσοδα 665 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Και αυτός επικαλείται την κινεζική παραγωγή στην επαρχία Σινγιάνγκ κάνοντας λόγο για καταναγκαστική εργασία εκεί και φέρνει ως παράδειγμα τις ΗΠΑ οι οποίες από το 2021 έχουν απαγορέψει από εκεί και τις εισαγωγές πολτού τομάτας. Η Κίνα αρνείται όλες αυτές τις κατηγορίες.

Η αγροτική ένωση Coldiretti από την πλευρά της έχει ταχθεί κι αυτή «εναντίον των αθέμιτων εισαγωγών, οι οποίες γίνονται με την εκμετάλλευση Κινέζων εργαζομένων ή τη μη τήρηση των ευρωπαϊκών προτύπων», όπως δήλωσε ο πρόεδρός της Ettore Prandini, σε ακρόαση στην ιταλική Γερουσία. Η Ιταλία εισήγαγε 85 εκατομμύρια κιλά επεξεργασμένης ντομάτας από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα  με τα στοιχεία που παρουσίασε η Coldiretti.

Σύμφωνα επίσης με τον αντιπρόεδρο της Coldiretti, Gennarino Masiello, οι κινέζικες ντομάτες απέχουν πολύ από το να πληρούν τα ιταλικά πρότυπα όσον αφορά την ποιότητα των τροφίμων και τις διαδικασίες ασφάλειας.

Πως μπορεί να «βαφτιστεί» ένα προϊόν σε μια χώρα της ΕΕ

Σύμφωνα με τον Coldiretti, η εισαγωγή συμπυκνώματος ντομάτας από την Κίνα δημιουργεί προϋποθέσεις για να βαφτιστεί στο τέλος ως ιταλικό προϊόν. Η ένωση αγροτών κατηγορεί εισαγωγείς ότι ο πολτός κινεζικής ντομάτας προοριζόταν να μεταποιηθεί και να συσκευαστεί σε ιταλικά εργοστάσια προτού καταλήξει στις τοπικές και εθνικές αγορές τροφίμων ως προϊόν με ετικέτα «Made in Italy». Μια τέτοια διαδικασία, αναφέρει η Coldiretti, καθίσταται δυνατή από τελωνειακό κανονισμό της ΕΕ που αφορά το επονομαζόμενο «τελευταίο στάδιο επεξεργασίας». Ο κανονισμός αυτός μπορεί να επιτρέπει σε τρόφιμα να εμφανίζονται να προέρχονται («Made in») εξ ολοκλήρου μόνο από τη χώρα όπου γίνεται το τελευταίο στάδιο οποιασδήποτε επεξεργασίας τους.

Πηγή: ΟΤ

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button