Οι εκλογές της 5ης Νοεμβρίου στις ΗΠΑ, με τον Έλον Μασκ και το X στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, επανέφεραν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στο προσκήνιο. Υπάρχουν άνθρωποι που ξανασκέφτονται σε ποια δίκτυα πρέπει να βρίσκονται.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ισπανική έκδοση του The Conversation, εκτός από τις πιο παραδοσιακές πλατφόρμες, όπως το Facebook, το Instagram, το X ή το LinkedIn, έχουν προστεθεί μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το WhatsApp, το TikTok, το Twitch, το Telegram, το Threads ή, τώρα, το Bluesky, οι χρήστες του οποίου αυξάνονται με ρυθμό ενός εκατομμυρίου νέων εγγραφών την ημέρα. Με την πάροδο του χρόνου, αλλάζουμε τα δίκτυά μας για να προσαρμοστούμε στην αφήγησή τους ή στις πολιτικές και κοινωνικές τάσεις.
Η προβολή της ψηφιακής ταυτότητάς μας
Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται να βελτιώσουν την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μοιράζονται κείμενα και εικόνες που σχετίζονται τόσο με την προσωπική όσο και με την επαγγελματική τους σφαίρα. Μέσα στους μετασχηματισμούς αυτής της μεταβαλλόμενης πραγματικότητας, υπάρχει ένα πράγμα που παραμένει: Η ουσιαστική ανάγκη αναφορικά με την ταυτότητα που προβάλλουν μέσω των προφίλ τους.
Κάποιες φορές οι άνθρωποι αναρτούν πράγματα στο διαδίκτυο για τα οποία αργότερα μετανιώνουν, υπάρχουν και άνθρωποι που επιδίδονται σε επικίνδυνες συμπεριφορές – μερικές φορές και εγκληματικές. Είναι ενδεχομένως θέμα ναρκισσισμού ή ματαιοδοξίας, όπως έχει υπενθυμίσει ο Τζόναθαν Χάιντ στο βιβλίο του με τίτλο «The Anxious Generation».
Ωστόσο, όπως σημειώνει στο άρθρο του και ο ακαδημαϊκός διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Σχολή Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Ναβάρα, Φρανθίσκο Πέρεθ Λάτρε, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αντανακλούν και την ανάγκη να δημιουργηθούν δεσμοί με άλλους ανθρώπους, μέσω της φιλίας, της εγγύτητας και της δημιουργίας κοινοτήτων.
10 ιδέες για να είστε σχετικοί… με επίγνωση
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν δέκα ιδέες για να βελτιώσουμε το προφίλ μας στα κοινωνικά δίκτυα ή απλά για να προσανατολιστούμε στον χάρτη, ο οποίος μερικές φορές είναι αποδιοργανωμένος και μπερδεμένος.
- Διαφοροποιηθείτε: Δεν πρέπει να μιλάμε για τα πάντα ή να αφιερωνόμαστε σε οτιδήποτε. Είναι απαραίτητο να ποντάρουμε σε ένα προφίλ, στο να είμαστε το είδος του ανθρώπου που λέμε ότι είμαστε. Η διαφοροποίηση και η συνέπεια είναι ζωτικής σημασίας.
- Μάθετε από εκείνους που ξεχωρίζουν: Πρέπει να κάνετε μια μικρή έρευνα για τους «ανταγωνιστές» σας και για τη δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των εταιρειών, των ανθρώπων και των ιδρυμάτων που το κάνουν καλά.
- Μετρήστε μέχρι το δέκα: Είναι απαραίτητο να ερευνήσετε το θέμα που θα συζητήσετε, να προβληματιστείτε και να έχετε αίσθηση του μέτρου. Ο εθισμός στη διασύνδεση και στη «δημοτικότητα» μπορεί να μας κάνει αναποτελεσματικούς και αντιπαραγωγικούς. Το σημαντικό δεν είναι πόσοι μας ακολουθούν, αλλά πόσους μπορούμε να βοηθήσουμε. Καλό είναι να αποκτούμε followers, αλλά πολύ καλύτερο είναι να έχουμε αξιοπιστία.
- Είναι θέμα συνέπειας: Η δημιουργία ενός κοινού δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει «αυτοσχεδιαστικά». Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να βρίσκεστε συνεχώς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν είναι σκόπιμο να είστε πανταχού παρόντες σε ορισμένες στιγμές και να εξαφανίζεστε σε άλλες: Αν και δεν είναι απαραίτητο να παράγετε συνεχώς περιεχόμενο, η παρατεταμένη σιωπή είναι θανατηφόρα. Για να έχετε πρωταγωνιστικό ρόλο, πρέπει να είστε παρόντες σε καθημερινή βάση.
- Εξαιρετικές πηγές πληροφοριών για την αποφυγή παραπληροφόρησης: Είναι απαραίτητο να αναζητάτε πηγές που χρησιμεύουν ως έμπνευση και παρέχουν αξία. Η επικοινωνία δεν είναι θέμα μέσων, αλλά του να έχεις πράγματα να πεις. Για να το πετύχουμε αυτό, χρειαζόμαστε πηγές που θα μας βοηθήσουν να αποφύγουμε τον κίνδυνο της παραπληροφόρησης. Το προφίλ μας δεν μπορεί να διαδίδει ψευδείς ειδήσεις.
- Να είστε γρήγοροι: Είναι αλήθεια ότι πρέπει να μετράτε μέχρι το 10 και δεν είναι σκόπιμο να αυτοσχεδιάζετε, αλλά στα ψηφιακά περιβάλλοντα η ταχύτητα είναι ζωτικής σημασίας. Γίνονται κύκλοι ειδήσεων και συζητήσεις που πρέπει να παρακολουθούμε και που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα και τις δυνατότητες διάχυσης των μηνυμάτων. Η διάρκεια ζωής ενός μηνύματος είναι πολύ σύντομη. Τα μηνύματα και τα ακροατήρια έχουν τη στιγμή τους.
- Χαμόγελο και ευγένεια: Το timeline μας πρέπει να είναι άψογο. Πρέπει να φροντίζουμε για την ποιότητα. Είμαστε αυτό που λέμε και κάνουμε – δηλαδή, κατά κάποιον τρόπο, είμαστε το προφίλ μας. Είναι καλό να αναρωτιέστε: Φέρνω φως, κατανόηση ή γνώση; Είναι χρήσιμα αυτά που λέω; Θα φέρω ένα χαμόγελο; Θα βοηθήσω τους ανθρώπους να σκεφτούν; Και να θυμάστε: Δεν είμαστε πάντα μόνο εναντίον ή μόνο υπέρ σε μια κατάσταση.
- Ποιότητα εικόνων: Το οπτικό υλικό είναι ο «βασιλιάς» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πρέπει να εκφράζουμε τις λέξεις και τις σκέψεις μας, αλλά χωρίς εικόνες, η επικοινωνία είναι αδύνατη. Εκτός από τα καλά κείμενα, είναι απαραίτητο να βρούμε φωτογραφίες και βίντεο που να απηχούν όσα θα θέλαμε να δημοσιεύσουμε με λόγια.
- Η επικοινωνία προς τα έξω είναι και επικοινωνία προς τα μέσα: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βοηθούν στην «εσωτερική επικοινωνία», αφού εξυπηρετούν την αλληλοϋποστήριξη , έτσι ώστε όλοι να αισθάνονται μέρος μιας ομάδας. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμπνέουν, προκαλούν κινήσεις και οδηγούν σε δράση εκτός των κοινωνικών δικτύων. Ίσως είμαστε σε θέση να εμπνεύσουμε, να κινητοποιήσουμε ενέργειες ή να συμβάλουμε σε σκοπούς που κάνουν τον κόσμο πολύ καλύτερο.
- Σημεία εκκίνησης, όχι σημεία τερματισμού: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ισχυρά μέσα, αλλά μόνο μέσα, όχι αυτοσκοπός. Είναι μόνο η αρχή. Στην πραγματικότητα, είναι μάλλον ένα συμπλήρωμα – αυτό που είναι σημαντικό είναι η επικοινωνία με τους ανθρώπους, τα νοήματα, η σημασία και η συνάφεια. Τα κοινωνικά δίκτυα δεν πρέπει να μας οδηγούν στην ανωνυμία, αλλά στο να γνωρίζουμε και να θαυμάζουμε πολύ περισσότερους ανθρώπους.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την οικοδόμηση συνδέσεων και την επικοινωνία με σκοπό. Χρησιμοποιώντας τα συνειδητά, αποφεύγοντας την παραπληροφόρηση και εστιάζοντας στην παροχή αξίας, μπορούμε να δημιουργήσουμε αυθεντικά και ουσιαστικά προφίλ.