Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου ενέκρινε την Τετάρτη την υποβολή πρότασης για χρηματοδότηση από το ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020 του έργου «Βελτίωση της εθνικής οδού «Κυπαρισσία – Φιλιατρά-Πύλος-Μεθώνη” τμήμα Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι / Οδοφωτισμός ισόπεδων κόμβων τμημάτων Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι και Γαργαλιάνοι – Ρωμανός», στο πλαίσιο της πρόσκλησης ΠΕΛ62 “Λειτουργική Αναβάθμιση Ενδοπεριφερειακών Συνδέσεων της Περιφέρειας”, ή επόμενης πρόσκλησης εφόσον εκδοθεί από την ΕΥΔ ΕΠ Περιφέρειας Παελποννησου για την εν λόγω δράση, συνολικού προϋπολογισμού 30.426.150 ευρώ.
Σύμφωνα με την εισήγηση η αναγκαιότητα υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου έγκειται στο ότι θα αυξηθεί σημαντικά η κυκλοφοριακή ικανότητα της οδού και θα μειωθούν σε μεγάλο βαθμό οι κίνδυνοι των τροχαίων ατυχημάτων. Επίσης λόγω της ευκολότερης, συντομότερης, ταχύτερης και ασφαλέστερης πρόσβασης που θα προκύψει από την υλοποίηση του συνολικού έργου, αναμένεται περεταίρω ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής διέλευσης της δυτικής Μεσσηνίας. Το προτεινόμενο έργο για να εξυπηρετήσει με επάρκεια τους υφιστάμενους και μελλοντικούς φόρτους κατατάσσεται στην κατηγορία ΑΙΙ με ταχύτητα σχεδιασμού 80-90χλμ./ώρα και εφαρμοστέα διατομή τη β2σ. Επίσης, ο οδοφωτισμός εννέα ισόπεδων κόμβων στα τμήματα Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι και Γαργαλιάνοι – Ρωμανός θα συμβάλει στην αύξηση Οδικής Ασφάλειας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Το έργο
Στο έργο, σύμφωνα με τα τεχνικά στοιχεία της πρότασης, περιλαμβάνονται έξι (6) υποέργα. Το υποέργο 1 αφορά τη βελτίωση και αναβάθμιση του οδικού τμήματος Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι στα πλαίσια βελτίωσης και αναβάθμισης του κύριου οδικού άξονα της Εθνικής Οδού «Κυπαρισσία – Φιλιατρά – Πύλος – Μεθώνη», συνολικού μήκους 8,836χλμ. και άρχεται με τη σύνδεση της Επαρχιακής Οδού Φιλιατρών – Κορυφασίου μέσω ισόπεδου κυκλικού κόμβου. Ακολούθως βελτιώνεται και αναβαθμίζεται η συνέχεια της υφισταμένης Ε.Ο. έως την είσοδο των Γαργαλιάνων, ολοκληρώνοντας έτσι το τμήμα Φιλιατρά – Γαργαλιάνοι. Ειδικότερα στο υποέργο περιλαμβάνονται εργασίες χωματουργικών, οδόστρωσης, ασφαλτικών, συμπεριλαμβανομένης και της δημιουργίας πέντε (5) ισόπεδων κόμβων εκ των οποίων ο ένας είναι κυκλικός / τρισκελής και οι υπόλοιποι τέσσερις τρισκελείς, τεχνικά έργα, σήμανση, διαγράμμιση, έργα πρασίνου και υποδομής φωτισμού.
Τα υπόλοιπα πέντε υποέργα αφορούν τις, απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές εργασίες, εργασίες ΟΚΩ, οδοφωτισμός και Τεχνικός Σύμβουλος Υποστήριξης κατά τη διάρκεια υλοποίησης του υποέργου 1.
Σοβαρά ερωτηματικά
Σίγουρα πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, ωστόσο κάποια ερωτηματικά υπάρχουν (και πρέπει να υπάρχουν από τη στιγμή που βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο) όσον αφορά το κόστος και την ωριμότητα του έργου. Υπάρχει δημοσιευμένη απόφαση κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, έχει υπολογιστεί το ύψος των απαλλοτριώσεων, όπως αναφέρεται στο υπουργό 2; Επιπλέον, ο εισηγητής αναφέρει στην έναρξη της εισήγησης, «στο πλαίσιο της πρόσκλησης ΠΕΛ62 “Λειτουργική Αναβάθμιση Ενδοπεριφερειακών Συνδέσεων της Περιφέρειας”, ή επόμενης πρόσκλησης εφόσον εκδοθεί από την ΕΥΔ ΕΠ Περιφέρειας Πελοποννήσου για την εν λόγω δράση, συνολικού προϋπολογισμού 30.426.150 ευρώ», γιατί ο εισηγητής αναφέρει τη συγκεκριμένη πρόταση ή επόμενη, εφόσον εκδοθεί; Όσον αφορά τον προϋπολογισμό του έργου, στο πλαίσιο της πρόσκλησης ΠΕΛ62 ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 25.000.000 ευρώ, όπου απο αυτά μόνο τα 13 εκ. είναι για νέους δρόμους,τα υπόλοιπα πως θα καλυφθούν;
Σίγουρα κανείς δεν θα ήθελε να επαναληφθεί το «έργο» που είδαμε με το Γαργαλιάνοι – Ρωμανός, όπου ξεκίνησε το 2007, τέλειωσε το 2017 με το κόστος να ανέρχεται κοντά στα 45 εκ. ευρώ… και να εκκρεμούν 46 εκ. ευρώ από την αγωγή που έκανε ο προηγούμενος εργολάβος.