ΑφιερώματαΤοπικά Νέα

Ναυάγιο στη Νήσο Πρώτη το 1886

Από τα « Τετράδια Ιστορίας» του Παναγιώτη Α. Κατσίβελα , ιατρού

Εν Γαργαλιάνοις 18 Φεβρουαρίου 1886

Ιστιοφόρο τριίστιο πλοίο , υπό σημαία ιταλική ρίχθηκε εξ ανάγκης υπό του πλοιάρχου , την παρελθούσα Κυριακή προς την παραλία της νήσου Πρώτης , εις κάποιο βραχώδη κόλπο , δυτικώς της νήσου κειμένου και ονομαζόμενο Κατεργολίβαδο . Με την πληροφορία δε αυτή , μετέβησαν από της απέναντι της νήσου ξηράς λέμβοι , για να χορηγήσουν εις το πλοίο πάσα δυνατή συνδρομή . Ιδόντες οι εκεί μεταβάντες ναυτικοί , ότι το πλοίο θα συντριβεί και εντελώς θα διαλυθεί μετά μίαν ώρα , έστω και με μικρά τρικυμία , δήλωσαν εις τον πλοίαρχο , ότι συμφέρει να απομακρυνθεί εκείθεν και να μεταφέρει το πλοίο προς την ξηράν , αλλά ουχί όμως προς την απέναντι τοιαύτη( Μάραθο) , αλλά ένεκεν εναντίου ανέμου , ρίχθηκε μακρύτερα αυτής , παρά την παραλία των θειούχων λουτρών του Βρωμονερίου Γαργαλιάνων . Το πλοίο τούτο , ετών 22 , τόνων 630 ονόματι Biagino Co , φέρον του πλοιάρχου το όνομα εκ Γενούης , προέρχεται εκ Λιβόρνου , όπου φόρτωσε την 12 Δεκεμβρίου π.ε., διάφορα, υπό κάποιου Παύλου Φερόνη δι΄ Αλεξάνδρεια , συστημένα, εις κάποιον εκεί καλούμενο Lussadro , υπέστη κατά τον πλούν του , ένεκεν τρικυμίας παρά τη Σικελία , κάποια βλάβη του σκάφους , από όπου εισέρχονταν ύδατα και ένεκεν τούτου προσέγγισε στη Μελίτη(*) , όπου υπέστη αβαρία και προς τούτο εξήγαγε κάποια ,από του φορτίου του . Γενομένης εκεί επισκευής απέπλευσε , πλην μετά πάλιν ημέρας κατά τον πλούν , ένεκεν τρικυμίας – υπέστη νέαν το σκάφος βλάβη , όχι μικρότερη της πρώτης . Όταν πλέον τα ύδατα εισέρχονταν εντός αυτού αφθονότατα , το πλήρωμα του πλοίου , εκ 10 ατόμων αποτελούμενο , ακατάπαυστα εξήγαν ύδατα , και ως εκ τούτου επί τρείς ημέρας και τρείς νύχτας άπαντες έμεναν άυπνοι , καταγινόμενοι αλληλοδιαδόχως επί της υδραντλίας . Όταν ιδόντες την νήσο Πρώτη κατευθύνθηκαν προς αυτήν . Το σκάφος τούτο αξίζων περί τας 60.000 δραχ. ασφαλισμένο είναι αντί 20.000 δραχ. εις κάποια ιταλική ασφαλιστική εταιρία « Camuliese » , άγνωστον δε , εάν και το φορτίο είναι ασφαλισμένο . Ήδη μόλις ολίγον πράγμα έχει βγει μέχρι τώρα του πλοίου , που έχει πλημμυρίσει υδάτων και τα μέγιστα πλέον δυσκολευομένων των εργατών , να εξάγουν το εις αυτό φορτίο . Άπασες δ΄ οι επιτόπιες αρχές μαθούσες το ναυάγιο , έσπευσαν τάχιστα να μεταβούν εκεί, χορηγούσες εις τους ναυαγούς πάσα δυνατή ευκολία , και προ πάντων ο αξιότιμος ειρηνοδίκης ημών κ. Ιωάννης Κουμουντσής , ό οποίος και μετά κίνδυνο της υγείας του , διανυκτερεύει εις το ύπαιθρο , και εν τοιαύτη μάλιστα ώρα του έτους .

Α.

Και η έκθεσις της ναυαγιαιρεσιακής επιτροπής Τριφυλίας είχε ως κάτωθι :

Αρ. 177

———–

Η ΝΑΥΑΓΙΑΙΡΕΣΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ

Διακηρύττει ότι

Την 10ην τρέχοντος μηνός περί ώραν2αν μ.μ. εξόκειλεν εις θέσιν Καβαλικευτόν , όριον Γαργαλιάνων πλοίον Ιταλικό ανήκον εις τον πλοίαρχο Βιέτζον Γενάρον κάτοικο Γενούης της Ιταλίας νηολογηθέν εις τον λιμένα Γενούης χωρητικότητος τόνων 630 και φέρον την ονομασία Βιαντζίνο Ντζε φορτίον επίπλων , μαρμάρων , τόνων ιχθύας , γαβάθας , τούβλα κι λοιπά όπερ παρέλαβε εν Λιβόρνω , ίνα το μεταφέρει εις Αλεξάνδρεια , φορτωτής δε εγνώσθη ο εκ Λιβόρνω Παύλος Φερήνης και το μεν πλοίο είναι ασφαλισμένο εις την Ιταλία ασφαλιστική Εταιρία Κομόλια εν μέρει , ήτοι δια 20.000 ανήκον κατ'[ά το όλον εις τον ανωτέρω πλοίαρχο , άγνωστον δε αν διατελεί ασφαλισμένο και το φορτίο .. Προσκαλούνται όθεν οι έχοντες συμφέρον να παρουσιάσουν εις την επιτροπήν ή εις το υπουργείο των Οικονομικών κατά τας περιπτώσεις του άρθρου 21 του περί ναυαγιαιρεσιών κλπ. νόμου , εντός τριετούς προθεσμίας τας απαιτήσεις αυτών δεδικαιολογημένας . Εν περιπτώσει δε υπερημερίας εκπίπτουν παντός δικαιώματος και τα ναυάγια περιέρχονται εις την κυριότητα του δημοσίου . ..

Εν Γαργαλιάνοις τη 14 Φεβρουαρίου 1886

Ο αποτελών την ναυαγιαιρεσιακή επιτροπήν ( μη προσελθόντων των ετέρων δύο μελών)

Ειρηνοδίκης Πλαταμώδους

(Τ.Σ.) Ιωαν. Γ. Κουμουτσής

Δις την αντιγραφή . Εν Γαργαλιάνοις αυθημερόν

Ο Ειρηνοδίκης Πλαταμώδους Ιωαν. Γ. Κουμουτσής

(*)Μελίτη (αρχαία πόλη), καρχηδονιακορωμαϊκή αρχαία πόλη που βρίσκεται στη Μάλτα (σήμερα Μντίνα και Ραμπάτ) .

Σχετικά Άρθρα

2 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button